I Morgon i P4 – lokalradioprogrammet där jag medverkar tre dagar i veckan – kör jag sen en tid tillbaka serien ”Skånska orter i populärmusiken”. Den är omåttligt populär, åtminstone hemma hos mig.
Idag spelade jag, för att manifestera att också P4 egentligen är på tok för ungdomligt för mig, en schottis från det glada femtiotalet: ”I Örkelljunga skyttepaviljong” (Örkelljunga är en kommun i nordnordvästra Skåne, främst känd för privatzoot Bengts gård).
Vi dansade i Örkelljunga Skyttepaviljong,
min tös var rund och rar å lukta ådekolung!
Sen följde ja´na hemåt, en mil å lite mer,
å sen så – nähä, de angår inte er!
Ljuveliga toner till mitt öra når
Fågelsång i träna kring en bonnagår’
Polketter hör jag än i våran lilla stuga,
jag nynnar med så smått – å då ler min kära fruga.
Håhåjaja – de var ju den vi dansade en gång,
i Örkelljunga Skyttepaviljong.
Det är, som ni märker, en ganska tidstypisk text med lustiga dialektrim som blir extra lustiga när Calle Reinholdz sjunger ”bonnagår'” på rikssvenska. Två saker är dock en smula anmärkningsvärda:
1) Örkelljunga skyttepaviljong existerar inte. Den fanns inte heller när Arne Pärson skrev sin text runt 1950. Om man inte har tillgång till en tidsmaskin och kan ta sig tillbaka till tiotalet finns ingen chans att se paviljongen – och har man tillgång till en tidsmaskin så finns det kanske ballare platser än Örkelljunga att besöka.
Så alla vi som vallfärdat till Örkelljunga för att få se den plats varifrån sångens jag gick en dryg mil för att få lite som inte angår oss, har alltså fått vända hem, bittra och besvikna över att ha blivit grundlurade av en gammal schottis.
Arne Pärson valde helt enkelt att skriva om den icke-existerande Örkelljunga skyttepaviljong för att han ”tyckte det lät bra”. Jag upprepar: han tyckte ”Örkelljunga” lät bra.
Örkelljunga. Tyckte Arne Pärson lät bra. Mycket riktigt blev han inte någon av våra stora schlagerförfattare.
2) den andra versen i visan kan, med nutida öron och ögon, framstå som lätt konservativ. För att inte säga aningen rasistisk:
Vem dansar nu i Örkelljunga Skyttepaviljong?
Där dansar bleka barn som om de tävlade i gång.
Till musik av The Harlem Boys ifrån Skanör,
som spelar ”beebop” och tango på gehör
Ljuveliga toner till mitt öra når –
ylande hyenorna i ett djungelsnår
Charmörerna ser ut som sura karameller
å flickebarnens miner är inte muntra heller
Det är en bild av vemod, ”sexappell” och nageltrång
i Örkelljunga Skyttepaviljong.
Idag hade många dragit sig för att likna bebop och annan svart musik vid ”ylande hyenor från ett djungelsnår”, men då måste vi komma ihåg att på femtiotalet var rasfördomar fortfarande oskyldiga. På den tiden visste man inte vad de kunde leda till.
Jesper
(Eller så skrev du med en ironi som gick mig förbi.)
J-h:n
Det där är väl mest klassiskt gubbgnäll, i rakt nedstigande led från Karlfeldts ”Du dansar, bleka ungdom, sorgset låta / din ukulele och din saxofon”. Det är tur att vi kommit så långt sedan dess. Nuförtiden hör man ju aldrig längre några stofiler klaga över ungdomens fördärvliga jazzintresse!
M:rt-n
Var det på den tiden, i andra samhällen än Örkelljunga, normalt att dansa i skyttepaviljonger? Var ”paviljonger” avsedda för skytte ett normalt inslag i samhället?
Kalle Lind
Jesper: helt förbi gick den väl dig inte, att döma av ditt andra inlägg.
M-rt-n: det var det nog. Rotundor och skyttepaviljonger hörde på något vis ihop.
J-h:n: på det viset går det ju framåt. Förr var det sämre då än nu, när det är bättre förr.
Jesper
Förintelsen som orsakades bl.a. av rasfördomar pågick 1933-45, var korttidsminnet dåligt på femtiotalet?
Anon
Men frågan är, har de municipalsamhälls-jeunesse-dorée?
Heliokles
Bra!
Men det underbaraste hade ju varit om Povel hört låten, och parodierat den! Sannolikheten är iofs inte liten att han gjort det…