Andra halvan av sextiotalet kom det ett gäng skärgårdsfilmer. Det var ett effektivt sätt att kombinera lite Sturm-und-Drang och coming of age med hud. 1969 bestämde sig producenten Bengt Forslund – som just var i farten med Troells Utvandrarna-filmatisering – och regissören i ropet Janne Halldoff – som just var i farten i största allmänhet – att döda genren och exploatera den.
De ville alltså driva med hudvisandet samtidigt som de visade hud. Det kunde se ut så här:
Men också så här:
För att dessutom ge det hela en lite finkulturell aura kallades poeten och sedermera akademiledamoten Lars Forssell in för att putsa på dialogen. Det var nog inget högprioriterat jobb från Forssells sida, men samtalen låter i alla fall trovärdigare än i genomsnittliga svenska filmer. Trots att handlingen är avsevärt mer hårdskruvad.
Rötmånad är en sån där film som många av oss minns från diverse SVT-visningar på åttiotalet. Eventuellt minns vi inte bara Christina Lindberg utan också storyn. Eventuellt vill vi inte tro att vi minns rätt.
Den gode Carl-Gustaf Lindstedt, vid tillfället enbart förknippad med det glada och oförargliga, är en fumlig och tafatt ensamstående pappa till Christina Lindbergs Anna-Bella. De för en bekymmersfri tillvaro i en skranglig skärgårdskåk tills den dag Carl-Gustafs hustru (Ulla Sjöblom) bokstavligen dyker upp ur vattnet. Hon har varit skendöd i fyra år, vilket snart visar sig betyda att hon gått på sporten. Hon fortsätter omedelbart sin verksamhet i badhuset, och drar nästan lika snabbt in dottern i verksamheten.
Frun är oerhört förslagen och lyckas få den snokande taxeringsmannen att tänka på annat:
Och tycker hon sammanhanget kräver det så går hon längre än så:
Stackars Carl-Gustaf reduceras till kypare, men får ligga med sin fru när han har pengar. Då och då antyder han att han inte är helt bekväm med situationen.
Han ventilerar sitt problem med grannen Ernst Günther som inte är nåt stabilt träd att luta sig mot:
Det fascinerande med Rötmånad – liksom Halldoffs följande film Firmafesten – är svärtan. Cynismen. Halldoff gjorde folkliga filmer utan krusiduller, utan Bergmanskt symbolspråk och svårsmält politik, men han strök inte publiken medhårs. Rollfigurerna i Rötmånad är svåra att älska. Männen är kåta och impotenta. Kvinnorna är handlingskraftiga men hänsynslösa. Även om man lider med den hunsade Carl-Gustaf så tycker man att han får rycka upp sig. Och han ägnar större delen av filmen åt att försöka ta sin fru av daga, givetvis utan att lyckas.
Rötmånad är ingen helgjuten film, men onekligen fascinerande med sin brutala handling och sin krassa människosyn. Halldoff fortsatte vara illusionslös i en hastigt producerad radda filmer. Sen kom andra intressen emellan: hundar och alkohol (på halldoffska: jyckar och borsten). Kjell Bergqvist, som hann jobba en del med honom, sveper förbi det i sina aktuella memoarer: hur Halldoff, många år efter att karriären gått i stå, fortsatte ringa varje år och säga ”Tjena Kjelle, jag har en rulle på gång, har du lust att vara med?”
Inget öde att avundas, men väl som gjort för en Halldoff-rulle.
Satan
Jag tror inte folk var beredda på en sån där film på 80-talet. Den gick några gånger på SVT, jag minns att jag blev obehagligt berörd. Mina föräldrar likaså. Då hade vi ändå suttit där i gillestugan och sett på svt-sända Passolinis Decamerone och som familj upplevt kåta utalienska ynglingar med halvstånd.
Hur funkar den idag tycker du/ni? Har tidsandan kommit ifatt den, eller framstår den fortfarande som amoralisk och obehagli på ”fel” sätt?
Kalle Lind
Jag gillade den redan då. Den kändes farlig och oroande på ett positivt sätt. Nu uppskattar jag den kanske ännu mer. Den är lagom och medvetet absurd. Jag gillar att man inte får nån förklaring till hur morsan lämnat CG och hans dotter och att hon simmar ut till ön från stan. Redan i anslaget klargörs att detta inte är nån vanlig söt skärgårdshistoria.
Och till och med tempot är hyfsat, inte bara för att vara en svensk film anno 1970 utan för att vara en svens
Kalle Lind
k film.
Och Carl-Gustaf är mästerlig i sin fumlighet och frustration.
Gustav
Man kan ju också förundras över designen av filmaffischen där man bokstavligen klippt in namnet Lindberg, dvs klippt itu bilden på frk Lindberg, dragit isär delarna och lagt hennes efternamn i mellanrummet. Kreativt, kan vi kalla det.
Mona B. Nilsson
I årsboken ”Hänt i världen 71” (Bernces Förlag/Svenska Dagbladet kan det på sid 48 läsas: ”Janne Halldoff försökte sig också på ’politiken’ med komedin Rötmånad men kvävdes ömkligen mellan Christina Lindbergs jättebröst och Carl Gustaf Lindstedts lustiga mage.” Och på bryggfotot i boken är helnakna Christina framifrån sett (på dåtidens orakade manér) aningen mer i rörelse än på fotot ur den sekvensen här ovan.
Intressant hur ”Sveriges mesta nakenbrud” med tiden blev alltmer påklädd, som i ”Skåne-till-Danmark-förespråkare” Sören Skarbacks historiska fackbok ”Göteborg, herrgårdarnas stad” (1995) där hon är kostymerad till 1700-talslady på herrgården Kristinelund (sidan 66).
Anneli Fransson
Christina Lindberg? Wikipedia listar henne som medverkande även i Gustav Wiklunds engelskspråkiga porrfilm ”Wide Open” som hade premiär på Plaza i Malmö den 17 nov 1975. Där pippade dock flitigast Solveig Andersson, i den sexorgie som filmen snart renodlade, efter en vardaglig inledning. Bland övriga medverkande: Tor Isedal som hantlangare, Lissi Aland som kattägare, Eva Karlsson (i en ”ej identifierd roll”), Sören Skarback (ej identifierad roll), Marie Isdédal (ej identifierad roll).
Margit Ronander Andersson
Christina Lindberg med pojkvännen Bo Sehlberg (Lektyrs mest konstnärlige flickfotograf) satt i regel med en kaffe respektive en stor stark på Alf Robertsons show-kvällar på Mosebacke Etblissement hösten 1975. Då Christina i intervjuer ofta fick kommentera sin nakenhet, sa hon att hon sensuellt ville inspirera vanligt hederligt folk men aldrig gjorde sig till studieobjekt för gynekologer (dvs hon skrevade inte i stil med vissa andra). Men lika trogen gäst på Mosebacke var Oksana ”Nosen” Westerberg (som levde 1922-1997 och före ett kortvarigt äktenskap i Småland hetat Gortjakova. Då hon besökte Alf Robertsons och Sören Skarbacks låtskrivarverktad Abarint Music i en källarlokal på Rosenlundsgatan på Söder i Stockholm (ej långt från Mosebacke) blev hon tredje eller fjärde gången rejält fotograferad av Skarback, även uppe på fastighetens dragiga gamla vind, och kunde med utskickade kopior av dessa ”provfoton” då vid 53 år ålder (men, ack så fräsch) bli med och… tja, du vet… i en rad svenska och danska filmer för storsäljande VHS-videoband. Och hon lämnade allra största blomsterkvasten till den legendariska schlager-sångerskan Anna-Lena Löfgren, då Anna-Lena och Sören Skarback sjungit duett på scenen hos Carl Anton i Vita Bergen. Med Skarbacks vemodiga låt ”Morgon varför väcker du upp oss” gick Anna-Lena hösten 1979 rakt in på Svensktoppens tredjeplats… vad detta nu har med saken att göra… Ursäkta. Må så bra söder om Hallandåsen och tänk inget illa om Oksanas karriär söder om naveln.
Lissi
Songwriter Sören Skarback, Göteborg, lyckades för flera tiotals år sedan bli ägare till de sköna svarta stövlar som Christina Lindberg bar vid Rötmånad-inspelningen, inte i filmen men privat då under matraster, kvällsledighet etc. Ska jag ge mig på att beskriva dessa Christina-stövlar (som hon däremot burit under ett utvik plåtat av Bo Sehlberg), så… : Ett par vardagsraffiga svarta höga stövlar. Hög fyrkantig klack av plast, yttersula av plast/gummi. Skaft av mjuk svart mocka-imitation. Svart dragkedja av metall. Högt upp mjuk nedvikbar krage som är öppen baktill. På insidan vit tygetikett med text ”Domi Shoes”. Under hålfoten på yttersidan präglat storleksangivelse ”38”. Höjd 61 cm. (Ingår liksom Rötmånad-affisch i samlingarna hos Tanja Virtanen-arkivet, där Skarback har sin skrivarlya inredd, norr om Göteborg.)
Margit Ronander Andersson
Hej. Läser bakåt, till ditt inlägg i juni 2018 om råskinnet Bosse Högberg och hans härliga sambo Anita Lindblom. Visst var Anita en underbar människa och sångerska – generös, varm och…uppriktigt kåt, vad det verkade. I Uddevalla Folkets Park sommaren ’76 signerade hon till mig sin singel ”Spanska ögon/Minns du den sången” och ritade snyggt med tuschpennan dit två ögon och några noter, syftande på dessa två låtar. Och hon var sexigare även med kläder på än vad exempelvis Christina Lindberg var utan en tråd, tyckte min salig make.