Röda kapellet var ett göteborgsband direkt kopplat till/underställt vpk och KU, dvs. nuvarande vänsterpartiet och dess dåvarande ungdomsförbund Kommunistisk Ungdom. Som så ofta i proggsammanhang – särskilt om det var lite ungdomligt och garanterat om det var från Göteborg – så blandade man stenhård politisk retorik med humor.
Plattan heter Party music (1976) och framsidan visar bandet i dansbandskläder av klassiskt överdådigt sjuttiotalssnitt. På baksidan får vi se översättningen av titeln – ”Partimusik” – och bandet uppradat i sina civila arbetskläder. Medlemmarna presenteras i andra hand som musiker och i första hand som bagare och laboratorieassistent.
Det här är musik i partiets tjänst, musik som vill uppvigla och upplysa, vad som helst utom att underhålla. På konvolutet anges en adress som man kan skriva till om man vill ha låtarna översatta till finska, tyska, engelska, ryska, franska, spanska eller serbokroatiska. (Det kanske funkar fortfarande? Någon som prioriterar sin tid ännu lägre än jag kan skriva till AVANTI!, Uddevallagatan 14, 416 70 Göteborg och testa.)
Fem låtar med titlar som ”Let´s talk kapitalistiska” och ”Dooba dooba jämlikhet”, som bägge andas av en musikindustrikritik som måste ha utmanats en smula när låten ”Bingo Flamingo” faktiskt testades till Svensktoppen på riktigt. Snittiden på låtarna ligger på lite över åtta minuter, men då hjälper så klart låten med den lätt otympliga titeln ”Lärling – från arbetarhem via 9tp tillbaks till industrin” till att höja snittet. Den klockar in på 16,09.
Det är verkligen en lång låt. Det kräver en hel del tålamod att lyssna igenom över en kvart rimmad didaktik och agitation av typen:
Ja, sen var det så dags för yrkesskolan,
en utbildning anpassad helt till fabrikernas behov
Där formas man vidare, härdas, kantigheter slipas bort
Och föll man in i mönstret fick man flitpengar från yrkesskolans pott
Eller:
Reaktionära lärlingsavtal – vem tjänar på det?
Jo, dom som bestämmer vår utbildning, det kan vi nog se
Fem spänn i timmen fås av staten i subvention
troligtvis föreslagen av en sossepatron
Titelns ”9tp” syftar på den teknisk-praktiska linje som infördes för skoltrötta niondeklassare på sextitalet, och som från vänsterhåll sågs som en sossestatens utbildning av arbetarklassen till kanonmat åt kapitalets industri. Sven Wernstöm och Suzanne Osten tog också upp det i den skolkritiska pjäsen ”Spelet om plugget” 1969:
I tp ska du dumma dej
Det är vad lärarn väntar sej
– sov över tre kast!
Röda kapellets ”Lärling – bla bla bla” kan vara det träigaste stycke musik som ekat över Redbergsliden. Visst, här finns satiriska glimtar – ”lika lite som ålder och kön/ kan skonummer ligga till grund för olika lön” – och allvaret i budskapet går inte att ta miste på (”det hänger på att ta kamp i vårt fack/ det hänger på handling och inte på SNACK”).
Men jag ska vara ärlig: det är inte särskilt svängigt. Jag gör säkert nån besviken som läst den här texten och tänkt ”Wow! En sexton minuter lång låt kring parollen ’lika lön för lika arbete’ – det måste ju vara en riktig discodänga!”, men faktum kvarstår.
Omslagets framsida ljuger. Det här är så långt från glamour, färg, fest och fläkt man kan komma. Baksidan talar dock sanning. Det här är typisk låssmedsboogie.
Gargis
Kul att de har fått spela in bonus låt på Brainpools Painkiller Album. Så här låter det:
http://open.spotify.com/track/2uN6iUxD0P7AWPU8KTSmbp
Så här kan det också låta:
http://www.youtube.com/watch?v=Bl_IbK3j38w
Garis
Nä, så var det ju inte, fel av mig. Röda Kapellet är ju ett för bra namn för att bara användas på ett band med rötter i vänsterrörelsen…
jonas
Fascinerande på ett helt annat sätt är Leopold Treppers självbiografi, som också heter Röda kapellet.
Rikard
Har bott precis vid Uddevallagatan i Götet och vet att det var ett ganska tveksamt område kring 70-talet. Numer är Bagaregården ett exklusivt område med dyra lägenhetr och något proggfolk finns knappast kvar. Trist, men sant. Men vem vet? AVANTI kanske har överlevt i något landshövdingehus och bidar sin tid i väntan på revolutionen.
gustav
Är hitlåten "Gå med i KU, stärk VPK" med på skivan? 🙂
Johannes
Det Röda kapell som Garis syftar på har ju också "rötter i sjuttiotalets vänsterrörelse", som de själva uttrycker det.
Det fanns även en skotsk motsvarighet – Rote Kapelle – som dock inte hade några (uttalade) kommunistiska intentioner, utan bara spelade post-punk av finaste sort. Jag har för mig att de fick spela in en John Peel-session, och det är ju ett gott betyg.
Dvärghundspossen
Öh… jag tryckte på "länkar till det här inlägget" och hittade nån hysterisk SD-dåre??? Varför känner h*n att h*n har nånting gemensamt med "en man med ett skägg"? Kanske tänkte h*n bara "Åh, han häcklar kommunister, det måste vara en riktig själsfrände!". Eller nåt.
Anonymous
Har sett länken till den där SD-sidan förut. Tror det är nån sorts spam, man länkar till en känd blogg för att få läsare till sin egen. Kalle Lind kanske borde stänga av sin "Pingnback"-funktion (eller vad det nu heter där länkar till ens sida listas).
Åke Forsmark
Jag tycker ändå att rimmet "Bingo Flamingo, man kan verkligheten kringå" var rätt tungt.
Anonymous
Göteborgs-vänstern har tydligen inte gett upp dansbands ambitionerna än läste om dessa i DN i somras.
http://lazzeohlyz.blogspot.com/
Elisabet
Philip Tagg (längst till höger på skivomslaget) var min kille på den tiden. Han kom till Filipstad (!) från England och arbetade några år som lärare i Värmland. Doktorerade så småningom i Göteborg och återvände till England på 1980-talet. Är nu Professor of Musicology vid universitetet i Montreal. Fortfarande en sann socialist, intelligent och charmerande! http://www.tagg.org/