På femtiotalet var Povel Ramel och Knäppupp så bortom alla gränser jävla stora att man inte riktigt kan se vidden idag. Samtidigt som Povel själv sprutade ur sej revyvisor som egentligen var osedvanligt intelligenta schlagers, byggde hans kompanjon Felix Alvo upp bolaget till en hörnsten i svensk underhållning.
De gjorde allt som gick att göra i nöjesbranschen då. Till och med importerade jukeboxar (sin tids Spotify).
Vad som får det att kvittra i hjärtat på mej är att hur sjukt mycket pengar Povel än tjänade, så stod Leken i centrum för honom under hela hans liv. De där jukeboxaffärerna var han nog mindre engagerad i. Desto mer tid och krut la han på att lansera ett gäng produkter som inte fanns.
Det började med att en förrådsarbetare i 140-kilosklassen raggades upp och försågs med lösmustasch och halmhatt. Han fick sen bli omslagsgrabb för de Bunny Blom-singlar med titlarna ”Det glada fjuttitalet” som Povel sjöng in på plastskånska. ”Kreatursmässan uti Humbleberry Piggie Peg” hade jag som liten. Jag kunde som sjuåring tydligt identifiera Povels röst så jag undrar hur lyckat det var som prank i praktiken.
Men något förvirrades nog samtiden. Bunny Blom dök så klart upp i egen hög person på premiärer och kanske satt inte dåtidens godtrogna mediekonsumenter och var skeptiska. Stod det Bunny Blom på omslaget så var det väl för tusan gubbhakor Bunny Blom som sjöng!
Efter att framgångsrikt ha lanserat en obefintlig artist, gav sej Povel och company på att lansera en produkt som inte fanns. Upptåget är ännu knäppare än den fryntlige fejksångaren som man trots allt kunde kränga singlar med. Att sälja en icke-existerande produkt är att ge bort pengar.
När ett kaffemärke överutnyttjade Povels nuna i en annonskampanj, krävde han i gengäld en egen reklamkampanj. Under veckorna framöver kunde man således läsa annonser som ”En cylinder för varje hinder”, ”Med trippelverkan och reprissmak”, ”Låt inga andra kanelcylindrar lura dig” och ”Se upp för efterapningar”.
Folk blev naturligtvis nyfikna. Godishandlarna blev nerringda och letade förtvivlat efter grossisten. Skatteverket fiskade på tidningsredaktionernas annonsavdelningar efter fabrikens adress – man hittade nämligen inga årsredogörelser från fabrikens påstådda hundra år (”erhållit medaljer vid Grand Prix i Paris 1863”).
Naturligtvis fanns inga kanelcylindrar att få tag i. Povel och hans reklamchef Stig Wallgren – som är den som berättar hela den här historien i sina memoarer – hade visserligen tryckt upp tretusen askar med en gnutta kanelpulver i innerpappret och följande copywriting:
Kanelcylindrar äro oumbärliga för bättre balans vid för kroppen ovana ansträngningar såsom klättringar, flyttningar och roddturer. Särskilt lämpliga för barn och äldre: kontorsfolk, expediter, interner och alla slags innesittare som behöver ett extra kaneltillskott.
Några kanelcylindrar lät man dock aldrig tillverka. Ingen har hittills kunnat smaka dem och njuta effekten.
Bunny Blom avslöjades så småningom av femtitalets Janne Josefsson och Stig Wallgren meddelade samma dag tidningarna:
Knäppuppsångaren Bunny Blom har i dag utnämnts till verkställande direktör i AB Bröstmeiers Kanelcylinderfabrik i Sollentuna.
Det här är en historia som gör mej glad in i benmärgen. Det överarbetade, det kostsamma, det interna – allt adjektiv som jag kan relatera till. Vuxna människor med vuxna titlar och vuxna inkomster, boende på Lidingö, direktörer och reklamchefer, tar sej tid i ett späckat schema för att larva sej.
För att de ville. För att de kände för det. Eller med Beppes ord: ”För skoj gör människan trygg”.
Feedback66
Han har iaf gjort Ulveson & Herngren på SVT, genial serie.
Sara
Vad anser du om att Johan Ulveson vann karamelodiktstipendiet idag då? Han är ju rolig, men vad har han gjort det senaste decenniet?
/Sara
Kalle Lind
Jag har ibland gjort mej lustig över Karamelodikt-stipendiater – Kalle Moreaus! Real Group! Viba Femba! Totte Wallin! – men samtidigt åligger det väl inte mej att ha nån egentlig åsikt. Det är de som salig Povel och nu hans barn tycker har gjort sej förtjänta av det som är förtjänta av det.
Och somliga – Killinggänget, Herngren & Holm, Ulla Skoog, Henrik Dorsin – är människor jag själv hade kunnat tänka mej att prisa. Andra – Robban Broberg, Wille Crafoord – får väl absolut säjas verka i Ramels anda. Knasigare är kanske Louise Hoffsten och Lena Philipsson.
Hade jag fått styra hade Ulveson absolut kunnat få ett pris. Han är en formidabel komediskådespelare (dessutom upptäckt av Povel, vars dotter Lotta gick i samma scenskoleklass) som inte alltid hamnat i rätt sammanhang. Men just Ulveson & Herngren eller Omaka par eller somliga Lorry-sketcher är han fantastiskt rolig i.
Arrug Slahmag
Glöm inte bort den falske Martin Ljung! De hade en lookalike som rev biljetter till revyerna och gjorde underliga framträdanden, så att det verkade som om Martin Ljung befann sig på två platser samtidigt.
Detta är avhandlat i något nummer av Kapten Stofil för ett par år sen.
Anders Sparring
mycket skön läsning, jag känner mig som du: glad in i benmärgen.
????
????????????????????????????????????????????!????????????????????????.?????????????????????